Workshops en Nascholingen
Apps, programma’s en algoritmes bepalen steeds meer van ons leven, zowel positief als negatief. Steeds meer scholen en organisaties zien dat ook in. Dat is een positieve evolutie! Wil jij ook meedoen met deze beweging? Interesse om Python of artificiële intelligentie in jouw klas te brengen, maar heb je daar even hulp bij nodig? Dan ben je hier aan het juiste adres!
Veelgevraagde Nascholingen
Putting the chat in ChatGPT
Type: Workshop - Duurtijd: 1.5 uur
Tijdens deze nascholing nemen we je mee in de wereld van prompting en laten we zien hoe je de output van GPT-modellen kunt verbeteren door je instructies of vraagstellingen beter te formuleren.We besteden aandacht aan de verschillende rollen voor onze GPT-tool, geven het pedagogische wenken mee en verwerken specifieke informatie over onze doelgroep. Daarbij werken we met een framework gebaseerd op het onderzoek van Mollick et al., zodat je deze vaardigheden effectief kunt ontwikkelen.
Daarnaast maak je kennis met de basisprincipes van GPT-tools, waaronder het belang van context. Door deze sessie krijg je dus handvatten om GPT-technologie op een zinvolle manier in je onderwijspraktijk toe te passen.
-
In deze nascholing krijg je een inleiding in de wereld van AI-technologie in ons leven. Daarna verkennen we meer talige toepassingen, zoals chatbots. Je leert in deze sessie ook enkele vuistregels voor het opstellen van een goede instructie en we staan tenslotte stil bij de minder aangename of leerzame kanten van de technologie. Deze sessie werkt op deze manier aan de AI-geletterdheid van deelnemers en geeft kennis over AI-technologie maar ook handvatten over hoe je deze kan toepassen in de lespraktijk.
-
Na het volgen van deze workshop kan je:
AI-toepassingen in het leven van leerlingen en leerkrachten herkennen;
Een voorbeeld geven van een regelgebaseerde chatbot en hoe je die kan linken met lesmateriaal;
Duiden hoe context belangrijk is voor generatieve AI-modellen;
Via schrijfstrategieën een eigen, onderbouwde, prompt opstellen;
Valkuilen van generatieve AI duiden en bespreken in de klas.
-
Deze sessie kan gevolgd worden door leerkrachten uit het secundair onderwijs die aan de slag wensen te gaan met GPT-technologie. Er is geen vakspecifiek profiel verbonden aan deze sessie.
Deze sessie is van het type 'workshop'. Dat betekent dat er praktijkopdrachten zijn waarbij de laptop nodig is.
-
Duurtijd:
Deze nascholing duurt 1.5 uur en werd eerder ingericht op de themadag AI van het CNO en de Universiteit Antwerpen.
Locatie:
Deze nascholing kan ook georganiseerd worden op een individuele school.
Prijs:
300 euro (exclusief verplaatsingskosten)
verplaatsingskosten: 0.42 euro per km
Groepsgrootte:
maximaal 30 deelnemers
Bouw je eigen GPT-chatbot
Type: Workshop - Duurtijd: 1.5 uur
Wil je ontdekken hoe artificiële intelligentie je kan ondersteunen bij het geven van formatieve feedback? In deze nascholing duiken we in de wereld van GenAI, specifiek GPT, en onderzoeken we hoe deze technologie kan helpen bij het beoordelen van schrijfwerk van leerlingen.
We starten vanaf bestaand onderzoek waarin we de effectiviteit van AI-feedback vergelijken met die van menselijke beoordelaars. Vervolgens gaan we praktisch aan de slag: we starten met een bestaande schrijfopdracht van leerlingen en stellen samen een evaluatiematrix op.
Daarna leer je hoe je zelf een AI-assistent kunt ontwikkelen die gerichte, specifieke feedback geeft op schrijfopdrachten. Opnieuw baseren we ons op bestaand onderzoek om effectieve prompts te formuleren die aansluiten bij de lesdoelen en het taalniveau van de leerlingen.
Deze nascholing biedt een kans om de mogelijkheden en beperkingen van AI in het onderwijs te verkennen en om AI-technologie zinvol in te zetten om de schrijfvaardigheden van leerlingen te verbeteren. Met oog voor de mogelijke valkuilen …
-
Deze nascholing is een eerder verdiepende nascholing. Hier bespreken we enkele vuistregels en strategieën om onderbouwde instructies op te stellen voor generatieve taalmodellen. Daarna passen we deze toe om feedback te verkrijgen op schrijftaken en om een eigen AI-schrijfassistent te ontwerpen.
In deze sessie verkennen we de mogelijke leerwinsten van formatieve feedback, de kwaliteiten van AI-feedback maar staan we ook stil bij de gevaren en valkuilen bij deze technologie. Zo werken we aan de AI-geletterdheid van leerkrachten en focussen we ons op het toepassen van AI-kennis binnen hun vakdomein.
-
Na het volgen van deze nascholing kan je:
enkele vuistregels duiden over het gebruik van GPT-modellen;
de kracht van formatieve feedback duiden;
aan de hand van een framework een prompt opstellen om formatieve feedback te genereren;
een AI-assistent uitwerpen met een zelfontworpen prompt om feedback te verkrijgen op schrijftaken;
kan je duiden wat de mogelijke voor- en nadelen zijn van deze toepassing van AI-technologie in het onderwijs.
-
Deze sessie kan gevolgd worden door leerkrachten uit het secundair onderwijs die aan de slag wensen te gaan met GPT-technologie en een achtergrond hebben in taalonderwijs. Deelnemers hebben idealiter reeds ervaring met GPT-technologie. De sessie 'Putting the chat in ChatGPT' is bijvoorbeeld een logisch startpunt.
Deze sessie is van het type 'workshop'. Dat betekent dat er praktijkopdrachten zijn waarbij de laptop nodig is.
-
Duurtijd:
Deze nascholing duurt 1.5 uur en werd eerder ingericht op de themadag AI van het CNO en de Universiteit Antwerpen.
Locatie:
Deze nascholing kan ook georganiseerd worden op een individuele school.
Prijs:
300 euro (exclusief verplaatsingskosten)
verplaatsingskosten: 0.42 euro per km
Groepsgrootte:
maximaal 30 deelnemers
AI in de Klas -
van lesmateriaal tot leerlijn
Type: Keynote - Duurtijd: 1.5 uur
Artificiële intelligentie (AI) is reeds enkele jaren aan een opmars bezig. Slimme algoritmes beïnvloeden steeds meer aspecten van ons leven. Het is dus geen ver-van-ons-bed-show meer, maar komt nu zelfs het klaslokaal en ons onderwijs binnen. Maar hoe pak je dit nu concreet aan in jouw school? Maken we van elke docent een informaticus? Welke afspraken maken we met collega's en leerlingen? Is de technologie vrij van valkuilen? Hoe ontwerpen we een uitdagende leerlijn met competenties voor leerkracht en leerling?
Deze sessie brengt elementen uit het boek ‘AI in de klas - Praktische gids voor onderwijsprofessionals’
-
Tijdens deze nascholing verkennen we de prevalantie van AI in ons onderwijs. We duiken in competentieprofielen rond AI-geletterdheid voor docenten en leerlingen. Vervolgens verkennen we AI-lesmateriaal. Dat lesmateriaal koppelen we aan een uitdagende leerlijn die fungeert als kapstok voor onze doelen en competenties. Tenslotte staan we stil bij de valkuilen en gevaren van de technologie, daar horen bijgevolg ook (school)afspraken bij.
-
Na deze sessie zal je:
• kunnen duiden wat AI is;
• kunnen duiden hoe we, aan de hand van competenties vanuit de Europese Commissie en UNESCO, werken aan AI-geletterdheid;
• een voorbeeld kunnen geven van een AI toepassing;
• concreet lesmateriaal te zien krijgen waarin we AI brengen binnen bestaande vakken en curricula;
• handvatten meekrijgen over het gebruik van generatieve AI in ons onderwijs.
-
Deze keynote is eerder algemene bespreking van AI-technologie in het onderwijs en is daarom gericht op directie, ICT-coördinatie maar ook op leerkrachten.
Deze sessie is van het type 'keynote'. Hiervoor is geen laptop vereist en deze is eerder geschikt voor een grotere groep deelnemers.
-
Locatie:
Fysiek: Deze keynote wordt ingericht op locatie, dus ter plekke op jouw school.
Online: Deze keynote kan digitaal (live) gegeven en kan nadien herbekeken worden.
Duurtijd:
De keynote duurt 90 minuten
Kostprijs:
250 euro (exclusief verplaatsingskosten)
verplaatsingskosten: 0.42 euro per km
Deelnemers:
Deze sessie is geschikt voor groepen tot 100 deelnemers.
-
Er namen reeds 110 onderwijsprofessionals deel aan deze nascholing. De deelnemers op de ICT Praktijkdag gaven deze nascholing een score van 4.20/5.
Enkele voorbeelden van hun feedback:
Veruit het interessantste en leerrijkste van wat ik dit schooljaar heb opgepikt op nascholingen en beurzen.
Interessante spreker maar had niets anders van verwacht.
Leuk nog eens iemand bezig te zien met zoveel enthousiasme voor zijn vak.
Veel nieuwe mogelijkheden, maar ook werkpunten naar boven gekomen.
Heel goed voorbereid, duidelijk, heel veel informatie.
ChatGPT: Een (Vergiftigd) Geschenk voor Leraar en Leerling?
Type: Workshop - Duurtijd: 2.5 uur
Artificiële Intelligentie is niet meer weg te denken uit ons leven en sinds kort uit ons onderwijs. Willens nillens drukken tools zoals ChatGPT ons op de feiten. Maar hoe werkt een GPT-tool? Hoe kan jij het inzetten als leraar? Wat is gewenst gebruik en hoe maak je afspraken met je leerlingen rond evaluaties en ongewenst gebruik? In deze nascholing ontdek je samen met collega’s de mogelijkheden, beperkingen en toekomst van deze AI-technologie.
-
In deze nascholing krijg je een inleiding in Artificiële Intelligentie als onderzoeksveld en duik je meer bepaald in de wereld van GPT-technologie (ChatGPT, Microsoft CoPilot, Google Gemini …). Je staat stil bij ongewenst gebruik, plagiaat en de beperkingen van dit soort tools. Je bekijkt daarnaast ook de mogelijkheden, want bij doordacht gewenst gebruik kan deze technologie een meerwaarde betekenen voor jou als leraar en voor je leerlingen. Je leert over vuistregels en valkuilen, hoe je een prompt kan opstellen en je krijgt een kader met ruimte voor wat mag en wat niet mag.
-
Na deze nascholing kan je:
• in eigen woorden een AI-voorbeeld uit het dagelijks leven duiden;
• de werking van een GPT-model duiden;
• een praktijkvoorbeeld geven van hoe je AI in de klas brengt;
• duiden wat het probleem is met de gekende (plagiaat)detectie en nieuwe GPT-technologie;
• een praktijkvoorbeeld geven van gewenst gebruik van de technologie;
• via een structuur werken aan betere verwerking van input en output voor docenten en studenten;
• de eerste stappen zetten naar het formuleren van een afsprakenkader binnen de vakgroep/school.
-
Leraren, directeurs, (graad)coördinatoren, leerlingenbegeleiders, pedagogische ICT-coördinatoren uit alle niveaus, kortom iedereen uit het onderwijsveld die zicht wil krijgen op de mogelijkheden (en beperkingen) van GPT-technologie.
Deze nascholing is een algemene inleiding op de mogelijkheden en beperkingen van deze AI-technologie. Taalleerkrachten die taaltechnologie, taalredactie of communicatiewetenschappen geven, kunnen hierna de verdiepende sessie AI en taaltechnologie: hoe ga je er effectief mee aan de slag in je taalles volgen.
-
Duurtijd: Deze nascholing duurt 2.5 uur en wordt herhaaldelijk ingericht via het Centrum Nascholing Onderwijs van de Universiteit Antwerpen.
Locatie: Deze nascholing kan ook georganiseerd worden op een individuele school.
Prijs:
66 euro per deelnemer via het CNO;
400 euro (exclusief verplaatsingskosten) indien ingericht op locatie.
-
Er namen reeds meer dan 160 cursisten deel aan deze nascholing. De deelnemers via het CNO gaven deze nascholing een score van 4.47/5.
Enkele voorbeelden van hun feedback:
Er werd veel concreet materiaal voorgesteld en er werden heel wat zaken getoond die direct in de lespraktijk
Fijne lesgever, actueel thema, mooie voorbeelden.
Relevant, veel praktijkvoorbeelden, aangename lector met veel relevante kennis in huis.
Erg duidelijk en inzichtelijk gebracht met aandacht voor een regelgevend kader rond het gebruik van ChatGPT op school.
De zeer enthousiaste, gedreven en onderlegde lesgever; met zeer veel geduld en bereidheid om vragen te beantwoorden.
De uitleg werd erg helder gebracht en was voldoende concreet. In tegenstelling tot mijn vrees op voorhand, werd het geen promopraatje voor ChatGPT - maar een kritische en genuanceerde blik op een nieuw technologisch middel.
AI en taaltechnologie: hoe ga je er effectief mee aan de slag in je taalles?
Type: Workshop - Duurtijd: 2.5 uur
In deze sessie bouw je verder op de inleidende sessie over artificiële intelligentie en exploreer je de mogelijkheden en beperkingen van AI en taalalgoritmes specifiek gericht op het taalonderwijs. Omdat taaltechnologie meer is dan enkel ChatGPT, duik je in de wereld van sentimentsanalyse, formatieve feedback en transcriptie van audio ... Tijdens deze sessie leer je ook hoe je een “eigen GPT-model” kan ontwerpen. Dit alles in een (kritisch) samenspel tussen leerling en computermodellen!
-
Je verdiept je in de mogelijkheden van taalalgoritmes en artificiële intelligentie binnen het taalonderwijs met de nieuwe minimumdoelen als leidraad. Aan de hand van diverse praktijkvoorbeelden en kant-en-klaar-lesmateriaal krijg je methodieken aangereikt rond formatieve feedback bij het schrijven, transscriptie van podcasts … Zo ervaar je de kansen en gebreken van taaltechnologie met als doel dit zo gericht en effectief mogelijk in te zetten in je taalles.
-
Na deze nascholing kan je:
• in eigen woorden een AI-voorbeeld uit het dagelijks leven duiden;
• de werking van een GPT-model duiden;
• een praktijkvoorbeeld geven van hoe je AI in de klas brengt;
• een AI-model aanwenden om een audio-fragment (podcast bijvoorbeeld) te transcriberen;
• taalalgoritmes aanwenden om aan sentimentsanalyse te doen;
• een GPT-model gebruiken om formatieve feedback te geven op schrijfopdrachten;
• een “eigen GPT-model” uitwerken en voorzien van eigen pedagogisch materiaal.
-
Leerkrachten secundair en hoger onderwijs uit de tweede graad en derde graad. Deze nascholing is specifiek gericht op leerkrachten moderne (vreemde) talen, docenten taalredactie en taaltechnologie en pedagogisch ICT-coördinatoren.
Deze nascholing is een verdiepende sessie die specifiek gericht is op het inzetten van AI in het taalonderwijs. Deze sessie sluit aan op de nascholing rond ChatGPT die een algemene inleiding biedt op de mogelijkheden en beperkingen van deze AI-technologie. Het volgen van de voormiddagsessie over ChatGPT wordt aangeraden.
Bent u op zoek naar een inleidende of brede nascholing over GPT-technologie? Dan verwijs ik je graag doornaar de inleidende sessie ‘ChatGPT: een (vergiftigd) geschenk?’
-
Duurtijd:
Deze nascholing duurt 2.5 uur en wordt herhaaldelijk ingericht via het Centrum Nascholing Onderwijs van de Universiteit Antwerpen.
Locatie:
Deze nascholing kan ook georganiseerd worden op een individuele school.
Prijs:
66 euro per deelnemer via het CNO;
400 euro (exclusief verplaatsingskosten) indien ingericht op locatie.
-
Er namen reeds meer dan 130 cursisten deel aan deze nascholing. De deelnemers via het CNO gaven deze nascholing een score van 4.05/5.
Enkele voorbeelden van hun feedback:
De concrete taak waarbij een podcast door leerlingen samengevat wordt, vervolgens door AI en dan de combinatie van beide. Toegankelijke oefening.
De kennis, helderheid, vlotheid en humoristische aanpak van de spreker.
Interessant, Wulgaert is een absolute expert in zijn vak!
Heel sterke lesgever die complexe materie bevattelijk en concreet wist te maken. Met een directe link naar de lespraktijk. Ik volgde enkel het namiddagprogramma maar had spijt dat ik niet had ingeschreven voor de voormiddag ook.
Het lesmateriaal was concreet en in principe gebruiksklaar. Het oog voor detail en de kwaliteit van het materiaal waren erg hoog.
Het inzicht dat ik verkreeg door de deskundige uitleg van de lesgever. De werking van ChatGPT werd me duidelijk. De lesgever was heel onderlegd in het onderwerp.
De sessie heeft voor mij aangetoond dat wat ik ken en doe met AI, taaltechnologie, slechts het tipje van de ijsberg is. Een eye-opener.
De inhoud werd enthousiast gebracht en als leek kon je prima instappen. Aanschouwelijk lesmateriaal met leuke didactische tips die haalbaar zijn en gemakkelijk te vertalen zijn naar de eigen lespraktijk. Topervaring!
Meteen hoog niveau en uitgaan van voorkennis. Geen onnodig gepamper bij aanvang.
AI & ART - Breng mythes tot leven!
Type: Workshop - Duurtijd: 1.5 uur
Op beurzen waar educatieve technologie centraal staat, zoals SETT in België of BETT in het Verenigd Koninkrijk, vind je talloze applicaties om digitale tools en artificiële intelligentie te combineren met STEM-vakken. Maar de klassieke talen en creatieve vakken vind je daar minder eenvoudig terug. Daar proberen wij tegengewicht te bieden. We ontwikkelden lesmateriaal dat expliciet de brug slaat tussen die nieuwe artificiële intelligentie, beeldende kunsten en (klassieke) verhalen. Tijdens deze sessie verkennen we de combinatie van kunst en AI via kant-en-klaar lesmateriaal. Dit lesmateriaal geeft ons ook de kans om de leerlingen een kritische blik achter de schermen van deze slimme algoritmes te gunnen. Misschien is het echte monster tijdens deze sessie niet de millennia-oude Chimaera van Lycië ...
-
Tijdens deze sessie duiken we eerst in de werking van generatieve AI-modellen. Heel handig als je een specifiek plaats wil maken, maar hoe werken deze tools eigenlijk? Daarna passen we deze kennis van machinaal leren en generatie toe op concreet lesmateriaal. Dit lesmateriaal werd ontwikkeld voor leerlingen vanaf de zesde leerjaar tot en met de eerste graad secundair onderwijs. Tenslotte bekijken we ook de minder aangename kanten van de technologie. Want hoewel leuk, roept dit best wel wat ethische vragen op.
-
• Deelnemers maken kennis met beeldgeneratie door gebruik van een AI-model.
• Deelnemers kunnen een verhaal omzetten in een illustratie of geknutseld attribuut.
• Deelnemers kunnen hun illustratie of attribuut beschrijven.
• Deelnemers kunnen hun beschrijving en hun creatie gebruiken als input voor het AI-model.
• Deelnemers kunnen verwoorden wat het AI-model goed heeft getekend en welke zaken minder overtuigend werden gegenereerd.
• Deelnemers kunnen zich een mening vormen over vraagstukken rond de ontwikkeling van dit soort technologie.
• Deelnemers kunnen zich een mening vormen over vraagstukken rond het gebruik van dit soort technologie.
Na het volgen van de nascholing kan je:
Professionele betrokkenheid:
- Kan je mogelijkheden en misbruiken van generatieve AI-technologie toelichten;
- Kan je lesmateriaal inzetten dat expliciet leerdoelen uit verschillende vakken combineert;
- Kan je basisprincipes van deze vorm van AI-technologie duiden. Deze principes omvatten gegevensverzameling, modeltraining en outputgeneratie.
Digitale bronnen en persoonsgegevens:
- Kan je duiden hoe deze technologie zich verhoudt tot auteursrechtelijk beschermd materiaal.
- Kan je duiden hoe je wel kan verwijzen naar dit soort technologie in eigen werk.
Lesgeven en leren:
- Ben je je bewust van de vooroordelen die zich kunnen bevinden in de werking en/of output van AI-modellen.
- Kan je die bewustwording ook duiden in de klas.
Ondersteunen van lerenden en hun digitale competenties:
- Kan je aan leerlingen duiden dat de uitkomsten van AI-technologie telkens kritisch bekeken moeten worden.
- Kan je met leerlingen werken aan het versterken van hun AI-geletterdheid.
-
• Deze nascholing richt zich expliciet op docenten plastische opvoeding of beeldende kunsten uit de eerste graad van het secundair onderwijs, maar ook leerkrachten uit de laatste graad van het lager onderwijs.
• Deelnemers moeten basiscomputervaardigheden hebben en vertrouwd zijn met het werken met de browser.
• Deelnemers hebben toegang nodig tot een webbrowser, computer (geen iPad) en de Google Workspaces-omgeving. Voor dit laatste pols je best even bij de ICT-dienst.
-
Waar?
o Fysiek: Deze keynote wordt ingericht op locatie, dus ter plekke op jouw school.
o Online: Deze keynote wordt digitaal (live) gegeven en kan nadien herbekeken worden.
Duurtijd:
De keynote duurt 90 minuten.
Kostprijs:
250 euro (exclusief verplaatsingskosten)
AI in de Klas: Van A tot Zwerfvuil
Type: Workshop - Duurtijd: 1.5 uur
Artificiële intelligentie is al enkele jaren aan een opmars bezig. Slimme algoritmes beïnvloeden steeds meer aspecten van ons leven. Het is dus geen ver-van-ons-bed-show meer, maar komt nu zelfs het klaslokaal binnen. In deze workshop krijg je een inleiding in de technologie en hoe je deze, via een uitgewerkt en modulair lesproject, kan inzetten in de klas. We focussen in deze workshop op beeldherkenning, afbeeldingsclassificatie en AI-gestuurde detectie. Ideaal om theorie aan praktijk te koppelen!
-
Je leert een AI-model bouwen dat toelaat om via machine learning materialen te herkennen, detecteren en vervolgens reageren. Er zijn tal van concrete toepassingen mogelijk:
• Aansturen van motoren bij detectie van bepaald afval (de slimme vuilnisbak)
• Land- en tuinbouw: detectie van gewas of onkruid
• Tellen van fietsen
• Ingrediënten herkennen en daarna automatisch boodschappenlijstje en recept genereren
• …
-
Na deze workshop kan je:
• een voorbeeld geven van AI in jouw dagelijks leven (en dat van de leerlingen);
• een voorbeeld geven van machinaal leren;
• de machine learning-techniek ‘supervised learning’ uitleggen in eigen woorden;
• een eigen AI-model trainen aan de hand van supervised learning (=toepassen);
• afbeeldingsclassificatie onderscheiden van afbeeldingsdetectie;
• een detectiemodel trainen aan de hand van supervised learning;
• deze ML-techniek toepassen in de eigen lespraktijk of vakdomein.
-
Deze workshop richt zich specifiek op docenten technische en praktijkvakken uit de eerste, tweede en derde graad van het secundair onderwijs. De toepassingen rond de AI-detectie richten zich vooral op de tweede en derde graad van de dubbele finaliteit.
Er is geen vakspecifieke voorkennis vereist voor deelname aan deze workshop, maar basiskennis over programmeren en de Arduino kunnen je een meerwaarde opleveren.
Vaardigheden in het werken met een computer, browser, mappen binnen de verkenner … zijn wel zeker aangewezen.
-
Locatie:
Deze keynote wordt ingericht op locatie, dus ter plekke op jouw school.
Deze workshop kan ook digitaal aangeboden worden.
Duurtijd:
De keynote duurt 1.5 uur.
Kostprijs:
300 euro (exclusief verplaatsingskosten)
-
De deelnemers op de ICT Praktijkdag gaven deze nascholing een score van 4.65/5.
Enkele voorbeelden van hun feedback:
Heel interessant en effectief hands-on.
Je krijgt effectief een werkende module aangereikt om toe te passen in je eigen klasomgeving.
Heel goed gestructureerd en opgebouwd.
Python in de Klas
Type: Workshop - Duurtijd: 90 minuten
Onze wereld wordt steeds meer en meer digitaal. Apps, sites, algoritmes … bepalen steeds meer en meer van ons leven. Om onze jongeren voor te bereiden op die digitale toekomst, komen vaardigheden zoals computationeel denken en programmeren op de voorgrond. Maar hoe begin je daar aan in jouw klas? Hoe ga je aan de slag met bv. Python in jouw wiskundeles?
Je krijgt in deze workshop ruim 100 kant-en-klare oefeningen en lesvideo’s om te gebruiken in jouw eigen klas.
-
Tijdens deze workshop bespreken we uitgewerkte leerlijnen en lesmateriaal om aan de slag te gaan met computationeel denken en programmeren in het secundair onderwijs. We vertrekken in graad 1 en bouwen zo op naar de derde graad. We verdiepen ons in deze workshop in lesmateriaal dat ontworpen is voor de tweede en derde graad van het secundair onderwijs.
-
Deelnemers aan deze workshop kunnen na afloop:
• in eigen woorden het belang van computationeel denken en programmeren uitleggen;
• gebruikmaken van lesmaterialen om hiermee aan de slag te gaan in graad 1;
• gebruikmaken van lesmaterialen om hiermee aan de slag te gaan in graad 2 en 3;
• de meerwaarde duiden van het gebruik van het open-source leerplatform Dodona;
• een eigen cursus aanmaken binnen deze leeromgeving en deze voorzien van oefeningen.
-
Deze workshop richt zich tot docenten uit het secundair en hoger onderwijs die aan de slag gaan met computationeel denken en programmeren. Ook docenten wiskunde tweede en derde graad zijn zeker welkom! Enige affiniteit met werken met computers, de browser en computationeel denken is aanbevolen.
-
Locatie:
Deze workshop kan worden ingericht op locatie of online.
Deze workshop wordt ook periodiek ingericht via bv. RTC Oost-Vlaanderen en het CNO van de Universiteit Antwerpen.
Duurtijd:
De workshop duurt 90 minuten.
Kostprijs:
250 euro (exclusief verplaatsingskosten)
AI & Latijn - Breng Tacitus Tot Leven
Type: Workshop - Duurtijd: 2 uur
Artificiële intelligentie is aan een opmars bezig. Het zorgt voor doorbraken bij zelfrijdende auto’s, voor een gepersonaliseerde kijkervaring bij diensten zoals Netflix, het bepaalt wat we zien op sociale media... en het versnelt ook de creatie van deepfakes. Fakes? Dat klinkt niet al te best. Dit lesproject toont hoe de technologie werkt, waar de grote gevaren liggen (privacy, misbruik), maar ook wat de mogelijkheden zijn. Want wat gebeurt er wanneer je het combineert met een lees- en spreekoefening? Kruip mee in de huid van Agrippina, Nero of een andere keizer uit de Romeinse geschiedenis en werk zo aan vakinhoudelijke kennis en AI-geletterdheid!
-
Dit project slaat de brug tussen twee ogenschijnlijke tegenpolen, namelijk de klassieke talen en moderne computertechnieken en programmeertalen. Je krijgt een inleiding in de wereld van artificiële intelligentie (AI), ziet wat de mogelijkheden maar ook de gevaren zijn ervan. Tijdens deze nascholing ontleed je de tekst van Tacitus, zet deze om naar de directe rede en oefen je je uitspraak van het Latijn. Je leert over de werking van artificiële intelligentie en zet dit om naar de praktijk. Als kers op de taart maak je samen met je collega’s een eerste deepfake. Maar die technologie blijft niet onbesproken …
-
Na het volgen van deze nascholing...
• duid je de invloed van AI op ons leven met enkele voorbeelden;
• begrijp je het fenomeen van deepfakes;
• benoem je de gevaren en mogelijkheden van deze AI-technologie;
• kan je een tekst kort en bondig voordragen voor camera;
• kan je zelfstandig, a.d.h.v. Python-code, een deepfake genereren gebaseerd op je eigen lesmateriaal;
• link je teksten uit de oudheid aan uitdagingen van de toekomst.
-
Leerkrachten Klassieke Talen uit de tweede of derde graad in het secundair onderwijs. Je hebt interesse in digitale leermiddelen en een alternatieve aanpak rond de uitspraak van Klassieke Talen.
Voorkennis: enkel vakspecifieke (Latijn / Grieks) voorkennis is vereist. Er is geen specifieke voorkennis op vlak van programmeren vereist.
-
Duurtijd:
Deze nascholing duurt 2 uur en wordt herhaaldelijk ingericht via het Centrum Nascholing Onderwijs van de Universiteit Antwerpen.
Locatie:
CNO campus Boogkeers in Antwerpen.
Deze nascholing kan ook georganiseerd worden op een individuele school of online.
Prijs:
66 euro per deelnemer via het CNO;
300 euro (exclusief verplaatsingskosten) indien ingericht op locatie.
-
Er namen reeds meer dan 30 cursisten deel aan deze nascholing. De deelnemers via het CNO gaven deze nascholing een score van 4.47/5.
Enkele voorbeelden van hun feedback:
De spreker, de bruikbaarheid. Beste nascholing in jaren!!
Vernieuwende inhoud, ongezien combinatie van oudheid en AI
Lesgever was zeer deskundig terzake, zowel qua theorie als praktijk. Het feit dat we uitgewerkt lesmateriaal mogen downloaden is een plus. Zeer heldere uitleg over het onderwerp. Een verademing tegenover soms vage bijscholingen. Dit was echt uitzonderlijk goed gegeven. Heb zelf ook 9 jaar voor CNO lesgegeven, ik weet hoe het is om voor een divers publiek te staan :-)
Expertise lesgever, theoretische omkadering, oog voor de toepassing
Het beschikbare AI-model, de haalbaarheid ervan en de ruimte voor toepassing. De heel duidelijke uiteenzetting konden we ook zeer waarderen. Dankjewel.
Een ontwikkeling die zeer goed van pas komt in ons vakgebied.
Artificiële intelligentie en epigrafie: een knap duo
Workshop - 1.5 uur (online) of 2 uur (fysiek)
Artificiële intelligentie (AI) is aan een opmars bezig. Het zorgt voor doorbraken bij zelfrijdende auto’s, voor een gepersonaliseerde kijkervaring bij diensten zoals Netflix, het bepaalt wat we zien op sociale media ... Voor onderwijs biedt dit alles heel wat mogelijkheden. In deze nascholing verdiep je je in de wereld van de epigrafie, verken je de rol die AI hier kan spelen en ga je meteen praktisch aan de slag. Herstel een oude inscriptie door gebruik van deze technologie en beoordeel zelf het resultaat!
Dit lesmateriaal en de bijhorende nascholing kwamen tot stand via een samenwerking tussen Robbe Wulgaert, Sint-Lievenscollege Gent, Universiteit Gent en Google Deepmind.
-
Het project Artificiële Intelligentie en Griekse epigrafie slaat de brug tussen twee ogenschijnlijke tegenpolen, namelijk de klassieke talen en moderne computertechnieken en programmeertalen. Je krijgt een inleiding in de wereld van artificiële intelligentie, ziet wat de mogelijkheden maar ook de beperkingen zijn. Je vertrekt van een beschadigde inscriptie en gebruikt AI om deze inscriptie te herstellen. Het samengaan van machine learning en je eigen kennis stelt je in staat om die oude, beschadigde inscriptie te onderzoeken.
-
Na het volgen van deze nascholing …
• duid je de invloed van AI op ons leven met enkele voorbeelden;
• begrijp je op welke manier AI een epigrafist kan helpen;
• benoem je de beperkingen van deze AI-technologie;
• gebruik je code om een inscriptie te herstellen en te situeren in tijd en ruimte;
• analyseer je het resultaat en beoordeel je dit op correctheid.
UNESCO Competenties - AI:
• AI-geletterdheid: Deze nascholing bevat een duidelijke focus op AI-geletterdheid door het koppelen van mens en machine. Dit zie je terug in het gekozen basisonderzoek en in de opbouw van het lesmateriaal.
• AI-tools begrijpen: Tijdens deze nascholing duiken we in de werking van AI-modellen en lichten we toe hoe dit model tot het herstellen van inscripties komt.
• Ethiek: Duidelijke focus op het interpreteren en kritisch bekijken van de output van AI-systemen door gebruik te maken van vakkennis.
-
Leerkrachten Klassieke Talen uit de tweede of derde graad van het secundair onderwijs.
Vakspecifieke voorkennis van de eigen taalvakken is vereist. Geen specifieke voorkennis vereist op vlak van programmeren, codetaal of AI.
-
Duurtijd:
Deze nascholing duurt 1.5 uur (online) of 2 uur (offline) en wordt herhaaldelijk ingericht via het Centrum Nascholing Onderwijs van de Universiteit Antwerpen.
Locatie:
Deze nascholing kan georganiseerd worden op een individuele school of online worden aangeboden.
Prijs:
66 euro per deelnemer via het CNO;
300 euro (exclusief verplaatsingskosten) indien ingericht op locatie.
-
De deelnemers via het CNO gaven deze nascholing een score van 4.75/5.
Enkele voorbeelden van hun feedback:
Knappe combinatie van AI en klassieke talen met praktische lesideeën die tegelijkertijd ook afgetoetst waren aan leerplandoelen en effectieve leerstrategieën
• Duidelijke uitleg, veel mogelijkheid tot vraagstelling
Kennis ter zaken van de lesgever.
Minecraft & Klassieke Talen
Workshop - 2 uur
Latijn, Oudgrieks en de klassieke culturen spreken al generaties lang tot de verbeelding. Maar hoe kan je jongeren vandaag de dag prikkelen en motiveren voor dit vakgebied? In deze nascholing verken je het oude Rome en de volledige Akropolis, nagebouwd in Minecraft. Je ontdekt de vele mogelijkheden van die aanpak en je leert zelf materiaal ontwikkelen in deze virtuele wereld. Zo heb je ook een extra tool om leerlingen te overtuigen om volop te gaan voor een richting met klassieke talen!
-
Tijdens deze nascholing zoom je in op de projecten ‘Roma Aeterna’ en ‘Akropolis Avontuur’ die werden ontwikkeld om een brug te slaan tussen klassieke talen en edtech. Je krijgt via dit project lesmateriaal aangereikt dat specifiek werd ontwikkeld voor leerlingen uit de derde graad van het lager onderwijs en de eerste graad van het secundair onderwijs. Je verkent enkele thematische lessen waarbij de focus niet ligt op leren gamen, maar op het leren kennen van de taal en het leven van de oude Romeinen en Grieken. Tenslotte ga je samen met je vakgenoten zelf aan de slag in deze virtuele wereld! Als speler in Minecraft zie je de Familia Latina tot leven komen, maak je kennis met de Latijnse taal, krijg je inzicht in de maatschappelijke posities en de weerslag hiervan op het leven en wonen in het oude Rome, ontdek je de functies van de gebouwen van de Akropolis, verdiep je je in de roof van de ‘Elgin Marbles’ … Allemaal met kant-en-klaar lesmateriaal.
-
Na het volgen van deze nascholing:
Ken je de mogelijkheden van Minecraft om je leerlingen te laten kennismaken met de Latijnse taal, de Romeinse cultuur en het dagelijks leven in Rome
Ontwikkel je zelf materiaal in Minecraft
Zet je Minecraft in om aspecten van de klassieke oudheid op een creatieve manier te verwerken.
-
Leerkrachten derde graad lager onderwijs en leerkrachten Latijn eerste graad secundair onderwijs.
Voorkennis: vakspecifieke voorkennis Latijn vereist, geen voorkennis Minecraft vereist.
-
Duurtijd:
Deze nascholing duurt 2 uur en wordt herhaaldelijk ingericht via het Centrum Nascholing Onderwijs van de Universiteit Antwerpen.
Locatie:
CNO campus Boogkeers in Antwerpen. (op aanvraag)
Deze nascholing kan ook georganiseerd worden op een individuele school.
Prijs:
66 euro per deelnemer via het CNO;
300 euro (exclusief verplaatsingskosten) indien ingericht op locatie.
-
Er namen reeds meer dan 30 cursisten deel aan deze nascholing via de ‘De Dag van de Klassieke Talen’ en de sessies in Antwerpen. De deelnemers via het CNO gaven deze nascholing een score van 4.30/5.
Enkele voorbeelden van hun feedback:
Handig uitgewerkt materiaal, genoeg tijd voor praktisch verkennen van de mogelijkheden, overzichtelijke uitleg met voorbeelden (niet te langdradig).
Zeer gedreven lesgever, deelde graag zijn materie, zinvolle klasideeën.
Onmiddellijk kant-en-klaar lesmateriaal.
Zeer interessante stof, gebruiksklaar.
In de media
-
o 1 jaar ChatGPT - Journaal 30/11/23 - VRT
o “Wie stopt ChatGPT in de klas dit schooljaar? “ - Het Nieuwsblad
o “AI in de klas: 7 redenen waarom artificiële intelligentie leerlingen slimmer maakt” - Knack
o ‘Plots stonden er woorden in hun tekst die mijn leerlingen zelfs niet begrijpen': huiswerk en examens in tijden van ChatGPT - HUMO
o Fraude met ChatGPT is schering en inslag op school: “Die tekst zat zo goed in elkaar, dat kon onmogelijk door hem geschreven zijn” - GVA
o ChatGPT zit overal, behalve in het schoolbeleid - Het Nieuwsblad
o Een van oudste scholen is tegelijk een van modernste: “Maar smartphones blijven wel hele dag in de rugzak” - Het Nieuwsblad
o Leren met Minecraft en gedaan met lesboeken: zo ziet de school van de toekomst eruit - Het Nieuwsblad
o “Help, mijn kind vervalst huiswerk met ChatGPT.” Leerkracht artificiële intelligentie geeft ouders raad - Het Laatste Nieuws
o Leerlingen maken nepfilmpjes van vicepremier De Sutter: “Kan gevaarlijk zijn” - Het Nieuwsblad
-
o Buiten de Krijtlijnen - De Leraar Denkt over AI
o ‘Snapt ge mij nu?’ - Halen we binnenkort ons diploma met ChatGPT? - VRT
-
Vragen of contact?
Heb je een vraag over een specifiek onderwerp, een project van mij en mijn leerlingen of iets anders? Je bent zeker niet alleen! Die vraag kan je via de knop hieronder stellen. Ik antwoord doorgaans binnen de 48-72 uur. Ik kan je helpen op volgende manieren:
uitleg geven via een online videogesprek (30 - 60 min);
een online presentatie geven vanuit mijn studio voor jou en jouw collega’s;
een fysieke, praktische, nascholing geven voor jou en jouw collega’s;
een van mijn projecten bij jou in klas komen geven als gastleerkracht.
Prijslijst
Prijzen zijn altijd inclusief BTW en exclusief verplaatsingskosten. Over de inhoud van de nascholing, precieze inhoud en prijs kan onderhandeld worden. Ik werk via offerte en factuur.
Hieronder vind je mijn richtprijzen:
Digitale of fysieke workshop of nascholing (1 à 1.5 uur): 300 euro
Plenaire sessie of keynote: 300 euro
Digitale of fysieke workshop of nascholing (één dagdeel, 2.5 uur à 3 uur): 450 euro
Langere of meerdere sessies in sequentie: te bespreken!