Duik met AI de geschiedenis in!

Afgelopen maanden haalden ingekleurde oude foto’s en videobeelden wel vaker het nieuws. Indrukwekkende videobeelden van het Brussels straatbeeld uit 1908 of de bezetting van Gent door de Duitse troepen tijdens WOII. Telkens werden die met veel oog voor detail ingekleurd door grafische experts. Een prachtig werk waar veel tijd in kroop. Zou je ook graag met een gekleurde bril kijken naar die oude foto’s van (over)grootouders? Daarvoor hoef je geen grafisch vormgever te worden! Dat kan met AI-model in de klas!

De geschiedenis is niet zwart-wit!

Tijdens dit klasproject verdiepen we ons in de werking van een speciaal AI-model. Dit model slaagt erin om oude beelden opnieuw kleur te geven. Dit kan het doen doordat het werkt volgens een NoGAN-principe. In dit principe combineert men een training vooraf met twee systemen die tegenover elkaar geplaatst worden: een vervalser en een detective. Die worden, in hun constante strijd, steeds beter en beter in hun opdracht.

Het resultaat zijn soms prachtig ingekleurde afbeeldingen. Zijn deze perfect? Zeker niet. Ze zijn slechts een benadering van de realiteit. Ze worden daarom ook gebrandmerkt, zodat men later in de archieven geen verwarring krijgt tussen primaire en secundaire bronnen.

Maar hoe passen we dit AI-model toe in de klas? Welke opdrachten kunnen we uitvoeren met de leerlingen?

Duik in het erfgoed van jouw school!

Vele scholen in Vlaanderen hebben een rijke geschiedenis. Sommige zullen daar ook een mooie archief over hebben op een zolderkamer. Foto’s van een speelplaats uit lang vervlogen tijdens, gevestigde waarden in volle actie voor hun klas of de labo’s uit andere tijden.

Door deze archieven te digitaliseren kunnen we leerlingen ermee aan de slag laten gaan. We brengen deze beelden in onze AI en verkennen zo actief het erfgoed van onze eigen school!

Vernieuw de familiefoto’s van de klas!

Maar het hoeft niet allemaal te draaien rond de school. Ook de leerlingen kunnen hieraan bijdragen. Ze brengen oude beelden van grootouders of familie met zich mee naar de klas. Deze plaatsen we, net zoals de beelden van de school, in het AI-model. Ineens krijgen de oude trouwfoto’s en familieportretten kleur! Daarna gaan de leerlingen zelf op onderzoek. Welke delen werden correct ingekleurd? Zagen de ogen van grootmoeder er echt zo uit? Werden de kleuren van de uniformen correct weergegeven?

Neem het op tegen een Instagramfilter!

Dat het AI-model niet zonder fouten is, merk je al gauw wanneer je het een bewerkte foto voorschotelt. Deze foto werd bewerkt via de zwart-witfilter van Instagram, zoals veel mensen dagelijks doen. Daar is het AI-model niet op getraind! Het is getraind op die oude foto’s. Foto’s die gemaakt werden met oude fotoplaten of film. De resultaten op deze smartphonecreaties tonen de beperkingen van onze AI-aanpak.

De Hindenburg, laatste Tasmaanse tijger en de eerste sciencefictionfilm in kleur!

Wat het AI-model kan met één afbeelding, kan het ook met meerdere afbeelding. Toch als je voldoende geduld hebt. Dan kan je het een oude video geven, zoals de allereerste sciencefictionfilm ‘La Voyage Dans La Lune’ of de crash van de Hindenburg. Na even wachten verschijnt de magie op het scherm!

Vragen of opmerkingen?

Vragen of opmerkingen over dit project of een van mijn andere projecten? Dan kan je hieronder terecht!



Vorige
Vorige

Open een AI-kunstgalerij!

Volgende
Volgende

AI in de Klas: Vicepremier op bezoek!